آکسیوس: آمریکا ارسال مهمات به اسرائیل را متوقف کرد! صدور بیش از ۱۳۰۰ پروانه بهره‌برداری در خراسان رضوی یورش پلیس اسرائیل به دفاتر الجزیره پس از تعطیلی این شبکه + فیلم حملات جدید حزب الله به شتولا و آویویم (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۰ یمنی در حملات ارتش عربستان زخمی شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس‌جمهور چین وارد فرانسه شد+ فیلم اوج گیری انتقادات از اسرائیل در واکنش به بسته شدن دفتر الجزیره ارتش رژیم صهیونیستی نقاط مختلف غزه را هدف قرار داد حمله حزب الله به سرزمین‌های اشغالی با ده‌ها موشک ۱۰ تروریست در درگیری با نیرو‌های امنیتی پاکستان کشته شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو: درخواست حماس برای توقف کامل جنگ غزه را نخواهیم پذیرفت زخمی شدن ۳۰ تفنگدار دریایی آمریکا حین برگزاری یک رزمایش اوکراین مدعی خسارت یک میلیارد دلاری شد آیت‌الله علم‌الهدی: «پردیس زندگی» اولویت نخست فعالیت‌های عمرانی دانشگاه فردوسی باشد | ضرورت معرفی دستاوردها و ذخایر علمی سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در سوریه (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اذعان مقامات صهیونیست به بن بست اسرائیل در جنگ غزه غزه؛ هشت ماه در جنگ مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی ممنوع شد
سرخط خبرها

آسیا میدان تازه سدشکنی | نگاهی به دیپلماسی فعال دولت سیزدهم

  • کد خبر: ۱۱۵۷۸۴
  • ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
آسیا میدان تازه سدشکنی | نگاهی به دیپلماسی فعال دولت سیزدهم
تلاش مستمر دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی برای بازسازی روابط و توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی با کشور‌های منطقه ضمن آنکه با استقبال شایان توجه و پاسخ‌های مثبت متقابل همراه بوده، واکنش‌های منفی مستقیم و غیرمستقیم جریان‌های سیاسی مخالف به ویژه رژیم صهیونیستی را نیز به دنبال داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دولت سیزدهم بر اساس سیاست‌های اعلامی آیت ا... سیدابراهیم رئیسی در ایام تبلیغات انتخاباتی به صورت کم سابقه‌ای برنامه توسعه روابط با همسایگان و مشارکت در سازمان‌های منطقه‌ای را در دستور کار قرارداده است و با جدیت پیگیری می‌کند.

در این مسیر، تلاش برای رفع سوء تفاهم‌هایی که در سال‌های گذشته روابط ایران با برخی کشور‌های منطقه را دستخوش رکود یا توقف کرده بود، ازجمله اقدامات مؤثری است که در دستورکار روابط خارجی دولت قرار دارد.

نگاهی به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، بیانگر اجرای ابعاد نوینی از دیپلماسی گفت وگومحور و منطبق با اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

ایران همواره بر اصل همگرایی منطقه ای، رفع سوء تفاهم میان همسایگان، توسعه و گسترش روابط با همه کشور‌های غیرمتخاصم با اولویت همسایگان تأکید داشته است.

در این میان رویکرد تهاجمی ایران به توسعه طلبی و ذات اشغالگرانه رژیم صهیونیستی و همچنین هرگونه دخالت خارجی در منطقه نیز بر اساس اصول ثابت سیاست خارجی ایران بدون تنازل در حال پیگیری است.

تراکم سفر‌های مقامات عالی رتبه کشور‌های منطقه مانند قطر، تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان و عراق در سطح رؤسای کشور‌ها و سفر‌های رئیس جمهور ایران به تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه، قطر و عمان برگرفته از این رویکرد تعاملی است.

از سویی، تقویت جایگاه ایران در سازوکار‌های مستقل بین المللی مانند سازمان همکاری‌های شانگهای، ایفای نقش مثبت در نشست‌های چندگانه همسایگان افغانستان، حضور ایران در بریکس پلاس و حضور فعال در ششمین دور نشست سران کشور‌های حاشیه دریای خزر نشان می‌دهد سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قالبی چند بعدی در حال پیشرفت است.

کاهش تنش میان سایر کشور‌ها

دیگر حلقه دیپلماسی نوین ایران که در چارچوب تقویت امنیت و حمایت از ثبات پایدار در منطقه دنبال می‌شود، بر کاهش تنش میان سایر کشور‌ها و جلوگیری از شکل گیری کانون‌های بحران که می‌تواند زمینه ساز حضور کشور‌های فرامنطقه‌ای به بهانه کمک به حل بحران در منطقه شود، استوار است.

اقدامات گسترده دستگاه دیپلماسی برای نزدیک سازی دیدگاه گروه‌های افغانستانی از طالبان تا سایر گروه‌ها برای تشکیل دولت فراگیر، رویکرد حمایتی از رفع تنش‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، تلاش برای رفع سوءتفاهم‌های موجود و بهبود شرایط امنیتی در روابط ترکیه و سوریه، نمود‌هایی از این رویکرد ایران است.

علاوه بر این، حمایت از آتش بس شکل گرفته در جنگ میان عربستان سعودی و یمن و تلاش برای تداوم این روند از طریق رفع محاصره این کشور، از جمله اقدامات مؤثر دیگری است که در حوزه امنیت سازی در منطقه از سوی دولت سیزدهم پیگیری می‌شود.

دیگر لایه دیپلماسی فعال و چندجانبه ایران، برای احقاق حقوق ملت ایران و رفع تحریم‌های ظالمانه متمرکز بر مذاکرات وین است.

این پرونده بسیار پیچیده که دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی گسترده است، به دلیل حضور پنج عضو اصلی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان و همچنین ایفای نقش هماهنگ کننده مذاکرات از سوی نماینده اتحادیه اروپایی به تنهایی بخش مهمی از توان دستگاه دیپلماسی کشور را درگیر خود کرده است.

پیشبرد هوشمندانه این پرونده و هم زمان پیگیری فعال سیاست توسعه همکاری‌های منطقه ای، نشانه مهم دیگری از پویایی و اولویت سنجی دستگاه دیپلماسی کشور است.

ایران تحت تأثیر فضاسازی‌های بدخواهان قرار نمی‌گیرد

تلاش مستمر دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی برای بازسازی روابط و توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی با کشور‌های منطقه، ضمن آنکه با استقبال شایان توجه و پاسخ‌های مثبت متقابل همراه بوده، واکنش‌های منفی مستقیم و غیرمستقیم جریان‌های سیاسی مخالف به ویژه رژیم صهیونیستی را نیز به دنبال داشته است؛ اقداماتی، چون تلاش ناموفق برای تخریب روابط ایران و ترکیه در کنار فضاسازی‌های گسترده درباره اهداف ضد ایرانی نشست آتی کشور‌های منطقه در ریاض که با حضور جو بایدن برگزار می‌شود، تنها بخشی از برنامه ریزی تل آویو برای ضربه زدن به راهبرد همسایه محور ایران در حوزه سیاست خارجی است.

تداوم استقبال کشور‌های منطقه از ابتکارات ایران و همچنین اظهارات و مواضع آشکار برخی کشور‌های عربی و منطقه‌ای همچون مصر، ترکیه، اردن و عربستان سعودی نشان می‌دهد که رویکرد منطقی و مثبت همسایگان به دیپلماسی گفتگو محور جمهوری اسلامی تحت تأثیر فضاسازی‌های غیرواقعی رژیم صهیونیستی قرار نخواهد گرفت و مسیر آغاز شده به نفع افزایش صلح، ثبات و امنیت و توسعه همکاری‌های سازنده کشور‌های منطقه با جدیت ادامه خواهد یافت.

مقابله با تحریم‌ها

در همین زمینه، احمد راستینه نماینده شهرکرد در مجلس، با بیان اینکه کشور‌های همسایه در حال گسترش روابط با ایران هستند، گفت: نشست کشور‌های حاشیه دریای خزر نشان داد که جمهوری اسلامی ایران ظرف هشت ماه اخیر، ظرفیت‌های خود را برای توسعه روابط بین الملل و نقش آفرینی مؤثر در منطقه ارتقا بخشیده است.

راستینه با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم ظرفیت‌های شایان توجهی برای رفع تحریم‌ها شکل داده است، بیان کرد: دولت جدید، بازو‌های قدرت بین المللی خود را توسعه داده و روابط تجاری را با کشور‌های همسایه ارتقا بخشیده است. دولت سیزدهم، نقش خود را در بحران جنگ روسیه و اوکراین به زیبایی به نمایش گذاشت.

حجت الاسلام محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز، نیز در گفتگو با «ایرنا»، توسعه ارتباط با کشور‌های همسایه را بر خنثی سازی تحریم‌ها اثرگذار دانست و افزود: به این طریق می‌توانیم صادرات و واردات را از طریق مرز این کشور‌ها داشته باشیم و در حقیقت به صورت غیرمستقیم با تحریم‌ها مقابله شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->